Wybory parlamentarne

Wybory do Sejmu i Senatu RP 2015

SPIS WYBORCÓW


DOPISYWANIE DO SPISU WYBORCÓW

Wyborca może głosować w wybranym przez siebie lokalu wyborczym na obszarze gminy, w której stale zamieszkuje (innym niż właściwy dla jego stałego miejsca zamieszkania) lub w której będzie przebywać w dniu wyborów, jeżeli złoży pisemny wniosek o dopisanie do spisu wyborców.

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców w wybranym obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zamieszkania albo, w której wyborca czasowo przebywa musi zostać sporządzony na piśmie oraz podpisany przez wyborcę i osobiście przekazany w oryginale lub w inny sposób doręczony do urzędu (np. za pośrednictwem innej osoby, poczty, kuriera lub złożony w biurze podawczym urzędu). Wniosek o dopisanie do spisu wyborców może zostać również przesłany w formie elektronicznej – o ile podpisany jest podpisem użytkownika posiadającego profil zaufany platformy ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Niedopuszczalne jest natomiast doręczenie tych dokumentów w formie kserokopii lub skanu za pośrednictwem odpowiednio lub faksu lub poczty elektronicznej niepodpisanej we wskazany wyżej sposób.

Wniosek składa się w urzędzie gminy, na terenie której znajduje się wybrany lokal wyborczy, najpóźniej w 5. dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 20 października 2015r. Wniosek może dotyczyć każdego lokalu wyborczego, w tym lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych


WYDAWANIE ZAŚWIADCZEŃ O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

 Wyborca, który zamierza zmienić miejsce pobytu przed dniem wyborówmoże otrzymać zaświadczenie o prawie do głosowania. Z zaświadczeniem takim można głosować w dowolnym obwodzie głosowania w kraju, za granicą lub na polskim statku morskim. Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w urzędzie gminy, w której wyborca będzie ujęty w spisie wyborców, najpóźniej w 2. dniu przed dniem wyborów, tj. do dnia 23 października 2015r.

 Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania

Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania może zostać złożony pisemnie, telefaksem lub w formie elektronicznej (nie jest wymagane posiadanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego). Wniosek może być zatem złożony za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail). Do odbioru zaświadczenia wyborca może upoważnić inną osobę. Wówczas wyborca sporządza wniosek o wydanie zaświadczenia i upoważnienie (może to być jeden dokument), w którym wskazuje swoje imię (imiona) i nazwisko oraz numer PESEL, a także dane osoby upoważnionej do odebrania zaświadczenia. Wniosek i upoważnienie do odbioru zaświadczenia może zostać przekazane na piśmie (np. za pośrednictwem innej osoby, poczty, kuriera lub złożone w biurze podawczym urzędu), telefaksem lub w formie skanu przekazanego za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail), albo jego wydruku; nie jest wymagane posiadanie profilu zaufanego lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Wyborca, któremu wydano zaświadczenie o prawie do głosowania zostanie z urzędu skreślony ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania.

Należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie utracić zaświadczenia o prawie do głosowania. W przypadku jego utraty, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania. 


GŁOSOWANIE KORESPONDENCYJNE

 Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego

ZOBACZ:

• Opis głosowania korespondencyjnego w kraju w serwisie informacyjnym PKW

• Opis głosowania korespondencyjnego za granicą w serwisie informacyjnym PKW

WYBORCA NIEPEŁNOSPRAWNY

¦ Informacja PKW z dnia 5 sierpnia 2015r. o uprawnieniach wyborców niepełnosprawnych  w wyborach do Sejmu RP i do Senatu RP

GŁOSOWANIE PRZEZ PEŁNOMOCNIKA

› Wniosek o sporządzenie aktu pełnomocnictwa

› Zgoda na przyjęcie pełnomocnictwa

ZOBACZ:

• Opis głosowania przez pełnomocnika w serwisie informacyjnym PKW 

 

Załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 2015-07-28
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Burszta Agnieszka, Halina Zadka
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 sierpnia 2015 11:17
Dokument wprowadzony do BIP przez: Administrator
Ilość wyświetleń: 804
09 października 2015 13:20 (Tomasz Anioł) - Zmiana kolejności załączników. (Dokument opublikowany)
09 października 2015 13:20 (Tomasz Anioł) - Zmiana kolejności załączników. (Dokument opublikowany)
09 października 2015 13:20 (Tomasz Anioł) - Zmiana kolejności załączników. (Dokument opublikowany)